Να πούμε το Ψωμί..ψωμάκι??

Απ’ όλους τους μύθους περί υδατανθράκων, το ψωμί αποτελεί διαχρονικά το συνήθη ένοχο για τη μη αποτελεσματικότητα μιας διατροφής.. Συχνά δε, θεωρείται πως η κατάργησή του από τις διατροφικές μας επιλογές, θα μας κάνει να επιτύχουμε γρηγορότερα τον επιθυμητό στόχο.. Θα σπεύσω να το υπερασπιστώ, το αγαπημένο ψωμάκι, όχι επειδή είμαι «ψωμού», αλλά επειδή πραγματικά είναι άδικο να ενοχοποιείται κάτι το οποίο, εφόσον τηρείται το μέτρο, μόνο καλά μπορεί να προσφέρει τόσο σε μικρούς, όσο και σε μεγάλους.. τόσο σε αυτούς που προσπαθούν να χάσουν βάρος, όσο και σε αυτούς που θέλουν να διατηρήσουν το βάρος τους ή να το αυξήσουν.

Σε πολλές χώρες είναι τόσο μεγάλη η αξία του ψωμιού στην καθημερινή διατροφή που συχνά αναφέρεται ως η «ουσία της ζωής»! Η ιστορία του μετράει πάνω από 30,000 χρόνια . Στην Αρχαία Ελλάδα το ψωμί ήταν πολύ διαδεδομένο, γεγονός που επιβεβαιώνεται με αναφορές σε αυτό πολλών σημαντικών ιστορικών και συγγραφέων μας, όπως ο Όμηρος, ο Πλάτωνας, ο Ησίοδος κ.α.

Ο «άρτος ημών ο επιούσιος» είναι η τροφή με τη μεγαλύτερη κατανάλωση παγκοσμίως. Αποτελεί σημαντική πηγή υδατανθράκων, περιέχει διάφορα επίπεδα λιπαρών, πρωτεΐνες, φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα. Ανάλογα με τα συστατικά που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή του ψωμιού, διαμορφώνεται και η αναλογία των παραπάνω στο τελικό προϊόν.

Ανάλογα με το αλεύρι που θα χρησιμοποιηθεί διαμορφώνονται και τα διάφορα είδη ψωμιού. Ενδεικτικά τα πιο γνωστά εξ αυτών είναι, το λευκό ψωμί, το ολικής αλέσεως, το σίκαλης, το πολύσπορο, το καλαμποκιού, το χωριάτικο. Η θερμιδική του αξία δεν διαφέρει ιδιαίτερα από είδος σε είδος. Αυτό όμως που διαφοροποιείται είναι η επίδραση των επιμέρους συστατικών του στον οργανισμό. Για παράδειγμα το ψωμί ολικής ή το πολύσπορο, περιέχοντας πληθώρα φυτικών ινών, συμβάλλει στη ρύθμιση του σωματικού βάρους, τη μείωση του σωματικού λίπους, καθώς και στη μείωση της LDL (κακή χοληστερίνη του αίματος). Μάλιστα έρευνες τα τελευταία χρόνια δείχνουν πως η κατανάλωση φυτικών ινών, οδηγεί τα καρκινικά κύτταρα σε αυτοκαταστροφή και προστατεύει από τον καρκίνο του μαστού. Από την άλλη το λευκό ψωμί, αν και είναι νόστιμο, δε φέρει ιδιαίτερη θρεπτική αξία. Είναι αρκετά επεξεργασμένο, δεν περιέχει φυτικές ίνες, με αποτέλεσμα να αποσταθεροποιεί τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, συχνά δε περιέχει και αρκετή ζάχαρη.

Το ψωμί αποτελεί αναπόσπαστο μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής κι σε καμία περίπτωση η κατανάλωσή του-στη σωστή για τις ανάγκες μας ποσότητα– δε μπορεί να μας προσθέσει κιλά. Αν μάλιστα αποφύγουμε το λευκό ψωμί και επιλέξουμε το ολικής, το σίκαλης ή το πολύσπορο, ενισχύουμε την προσπάθειά για απώλεια ή διατήρηση του βάρους μας, εξαιτίας των πολλών φυτικών ινών που περιέχονται. Μακροθρεπτικά, το ψωμί αποτελεί πηγή υδατανθράκων όπως τα δημητριακά, το ρύζι, τα ζυμαρικά, η πατάτα. Μπορούμε λοιπόν να αντικαθιστούμε την ποσότητα ρυζιού, ζυμαρικών ή πατάτας που μας αναλογεί με την αντίστοιχη ποσότητα ψωμιού. Αν λοιπόν το αγαπάμε πολύ και δεν θέλουμε να το αποχωριστούμε, απλά προσαρμόζουμε την ποσότητά του και το εντάσσουμε στο καθημερινό μας διατροφικό πλάνο.

Καταληκτικά, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε στο μυαλό μας πως δεν υπάρχουν τροφές που παχαίνουν αλλά ούτε και μαγικές τροφές που αδυνατίζουν. Σίγουρα υπάρχουν τροφές περισσότερο και λιγότερο θρεπτικές και το ψωμί αν καταναλώνεται στη σωστή ποσότητα- η οποία εξαρτάται από τις διατροφικές ανάγκες του κάθε ατόμου και τον εκάστοτε στόχο του-ανήκει στην 1η κατηγορία. Ας σταματήσουμε λοιπόν να το κρίνουμε ως «ένοχο» στην καθημερινή «περί διατροφής» δίκη..

Ελμαρία Σαββάκη

Εγγραφή στο Newsletter

No spam guarantee.

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Ετικέτες: , , , , ,

Σχετικά Άρθρα

Προηγούμενο αρθρο Επόμενο αρθρο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

0 shares