Πουθενά με το αυτοκίνητο

Η πόλη που κατάφερε να απαγορεύσει την κυκλοφορία των αυτοκινήτων στο κέντρο της

Η ζωή στην ισπανική πόλη Ποντεβέρντα κυλά ήρεμα. Τόσο που οι μοναδικοί ήχοι που ακούγονται στο δρόμο είναι οι ομιλίες των περαστικών, τα κουταλάκια από το ανακάτεμα του καφέ στα τραπέζια· ακόμα και το τιτίβισμα των πουλιών στα δέντρα.

Πεζοί διασχίζουν τους δρόμους άφοβα κι ανέμελα, ενώ στο κέντρο της πόλης δεν ακούγονται κόρνες, εξατμίσεις ούτε φωνές βιαστικών οδηγών. Ο λόγος;

Τα τελευταία 20 χρόνια στο κέντρο της Ποντεβέρντα απαγορεύεται η κυκλοφορία των αυτοκινήτων. (Παράδεισος!)

Ποιος ευθύνεται για αυτό το «θαύμα»; Ο δήμαρχος της πόλης, Miguel Anxo Fernandez Lores. Πριν αναλάβει τη δημαρχία περίπου 14.000 αυτοκίνητα διέσχιζαν το κέντρο της πόλης. Περισσότερα από τους κατοίκους που ζουν και δραστηριοποιούνται στην περιοχή.

Πεζοδρόμησε 300.000 τετραγωνικά μέτρα στο μεσαιωνικό κέντρο της πόλης κι έντυσε τους δρόμους με επιφάνειες από γρανίτη. Η πόλη, όπως έχει δηλώσει ο ίδιος σε συνέντευξή του, ήταν παρηκμασμένη, γεμάτη ναρκωτικά, ενώ τα τροχαία ήταν καθημερινό φαινόμενο. Έπρεπε κάτι να γίνει.

Σύντομα, την πεζοδρόμηση ακολούθησε η απαγόρευση κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης, ενώ καταργήθηκαν τα επίγεια πάρκινγκ (η περισσότερη κίνηση προκαλείται από αυτούς που ψάχνουν θέση) κι αντί αυτών, δημιουργήθηκαν υπόγειες θέσεις στάθμευσης.

Πλέον στο κέντρο της πόλης κυκλοφορούν μόνο ασθενοφόρα και περιπολικά. Τα ελάχιστα μηχανοκίνητα που βρίσκονται εκεί καθημερινά ανήκουν στις αστικές συγκοινωνίες ή προορίζονται για τον ανεφοδιασμό των επιχειρήσεων. Ακόμη κι έτσι το ανώτατο όριο ταχύτητας ανέρχεται στα 30 χλμ/ ώρα.

Προτεραιότητα στην Ποντεβέρντα έχει ο πεζός. Όσοι επιθυμούν να μπουν στο κέντρο με το αυτοκίνητό τους και δεν έχουν την ειδική άδεια μπορούν να αφήνουν τα οχήματά τους μία από τις 15.000 θέσεις στάθμευσης (οι μισές είναι δωρεάν) έξω από το κέντρο, ενώ οι 1.000 θέσεις που υπάρχουν στο εσωτερικό διατίθενται δωρεάν μόνο για τα 15 πρώτα λεπτά.

Κι ενώ η παραπάνω κατάσταση ακούγεται ιδανική, υπήρξαν πολλές αρνητικές αντιδράσεις τόσο από τους οδηγούς όσο κι από τους επιχειρηματίες και τους καταστηματάρχες της περιοχής.

Τι λένε όμως τώρα; Σήμερα τόσο οι κάτοικοι όσο κι οι επιχειρηματίες δηλώνουν πιο ευχαριστημένοι από ποτέ. Και πώς να μην είναι άλλωστε; Στους ίδιους δρόμους στους οποίους 30 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από το 1996 έως το 2006, δεν έχει σημειωθεί κανένα τροχαίο δυστύχημα από το 2009! Επιπλέον, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μειώθηκαν κατά 70%, τα τρία τέταρτα των μετακινήσεων πραγματοποιούνται πεζή ή με ποδήλατο, ενώ η πόλη κέρδισε 12.000 νέους κατοίκους. Τέλος, η απαγόρευση άδειας οικοδόμησης για μεγάλα εμπορικά κέντρα είχε ως αποτέλεσμα οι μικρές τοπικές επιχειρήσεις να επιβιώσουν και να συνεχίσουν τη λειτουργία τους.

Κάναμε ο, τι μπορούσε να περάσει από το χέρι μας.

Τα λόγια αυτά του Δημάρχου της πόλης δείχνουν ξεκάθαρα πως όταν υπάρχει θέληση κι άνθρωποι με όραμα, μπορούν να γίνουν σπουδαίες αλλαγές.

Εγγραφή στο Newsletter

No spam guarantee.

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Ετικέτες: , , ,

Σχετικά Άρθρα

Προηγούμενο αρθρο Επόμενο αρθρο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

0 shares