Υπερπροπόνηση..Μύθος ή Αλήθεια??

Μία λέξη.. πολλά ερωτήματα… «Έχω διαβάσει ότι για να δεις αποτέλεσμα πρέπει να γυμνάζεσαι έντονα καθημερινά..», «Άκουσα πως για να αναπτυχθούν οι μύες μου δεν πρέπει να χάνω ούτε μία μέρα προπόνησης..», «Νιώθω το σώμα μου σε κατάπτωση, αλλά αυτό σημαίνει πως αποδίδει η γυμναστική..», «Πρέπει να πετύχω καλύτερη επίδοση και επιβάλλεται να πιεστώ..»…Και πολλά…πολλά ακόμη που σκέφτεται ένας αθλητής ή απλά ένας ασκούμενος που κυνηγάει έναν στόχο, όταν του θέσει κάποιος τον όρο «υπεροπροπόνηση» ή για να χρησιμοποιήσουμε αγγλική ορολογία-μιας και συχνά μπορεί να τη συναντήσουμε έτσι-«overtraining».

Ας ξεκινήσουμε από το πολύ απλό…Τι σημαίνει ο όρος υπερπροπόνηση..?

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ονομάζει υπερπροπόνηση την κατάσταση υπερβολικής προπόνησης που οδηγεί σε παρατεταμένη κούραση και μειωμένες αθλητικές επιδόσεις. Με απλά λόγια πρόκειται στην ουσία για ένα βιολογικό φαινόμενο κατά το οποίο χάνεται η ισορροπία ανάμεσα στην προπόνηση και την αποκατάσταση. Η ένταση δηλαδή της προπόνησης είναι τόσο μεγάλη που το σώμα δεν μπορεί να προσαρμοστεί. Ο ασκούμενος νιώθει έντονη κόπωση και ταυτόχρονα παρατηρείται μείωση της απόδοσής του.

Το σύνδρομο της υπερπροπόνησης απασχολεί κυρίως αθλητές, οι οποίοι προσπαθώντας να πετύχουν τη μέγιστη απόδοση, υπερβάλλουν, εκτελώντας έντονους κύκλους προγραμμάτων αψηφώντας τα «σημάδια» της σωματικής και ψυχικής κόπωσης. Παρόλα αυτά, η υπερποπόνηση κάνει την εμφάνισή της και σε απλούς ασκούμενους, που συχνά παρερμηνεύουν την εισερχόμενη πληροφορία περί άσκησης και υγείας ή που βιάζονται να φτάσουν στο στόχο τους και θεωρούν, πως η ένταση θα επισπεύσει τη λήψη του επιθυμητού αποτελέσματος.

Μερικά από τα συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσουμε είναι:

*έντονη κόπωση

*μειωμένη δύναμη

*πόνος στις αρθρώσεις

*κακή ποιότητα ύπνου

*νευρικότητα και έλλειψη καλής διάθεσης

*έντονη εφίδρωση (ακόμη και σε χαλαρές προπονήσεις)

*μειωμένη όρεξη

*αυξημένη καρδιακή συχνότητα σε κατάσταση ηρεμίας

*αίσθημα άγχους άνευ συγκεκριμένου λόγου

*ευπάθεια σε λοιμώξεις, κρυώματα, αλλεργίες

Στο σημείο αυτό να διευκρινιστεί πως μπορεί να εμφανίζουμε πολύ έντονα ένα από τα παραπάνω συμπτώματα, αλλά συνήθως συνυπάρχουν περισσότερα του ενός. Δυστυχώς τα συμπτώματα του συνδρόμου της υπερπροπόνησης είναι εξατομικευμένα και εμπεριέχουν έντονα το υποκειμενικό στοιχείο, καθιστώντας έτσι δύσκολη τη διάγνωσή του από τους προπονητές και τους αθλητιάτρους, αλλά κυρίως από τον ίδιο τον ασκούμενο που συνήθως επιμένει να αγνοεί τα συμπτώματα συνεχίζοντας τις έντονες προπονήσεις.

Υπερπροπόνηση…και τώρα..??

Όπως σε κάθε κατάσταση με πρώτο συνθετικό την πρόθεση –υπέρ-, που ανατρέχοντας στο λεξικό έχει την σημασία του -πέρα, υπερβολικά, πάνω από το μέτρο- ξεκινάμε ανακόπτοντας τον παράγοντα που οδήγησε την κατάσταση στην υπερβολή.

Στην περίπτωσή μας, κάνουμε αποχή από την προπόνηση, για τόσο όσο χρειάζεται, ώστε να επανέλθει το σώμα αλλά και η ψυχολογία μας στα φυσιολογικά επίπεδα.

Φροντίζουμε να βελτιώσουμε την ποσότητα αλλά και την ποιότητα του ύπνου μας. Ο ύπνος αποτελεί την «μπαταρία» του σώματός μας και κατά τη διάρκειά του τα κύτταρά μας αναπλάθονται ταχύτατα, ενώ ταυτόχρονα ενισχύεται και το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Χρησιμοποιούμε διάφορα παθητικά μέσα αποκατάστασης, όπως φυσικοθεραπεία, σάουνα, χειρομαλάξεις, υδροθεραπεία, κλπ.

Ενισχύουμε την ενυδάτωση του οργανισμού και βελτιώνουμε τη διατροφή μας τηρώντας τις σωστές αναλογίες πρωτεϊνών, υδατανθράκων και ακόρεστων λιπαρών.

Και το πιο σημαντικό: μετά την ύφεση των συμπτωμάτων, επιστρέφουμε στις προπονήσεις προοδευτικά, υπό την κατάλληλη καθοδήγηση.

Παρόλο που με κέρδισε η επιστήμη, φρόντισα να κρατήσω κάποιες φράσεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και έτσι τελειώνοντας θα παραθέσω μία παράφραση της ρήσης του αυλητή Καφισία, όταν ένας μαθητής του έπαιζε τον αυλό με ιδιαίτερα μεγάλη ένταση: «οὐκ ἐν τῷ πολλῷ τὸ εὖ, ἀλλ᾿ ἐν τῷ εὖ τὸ πολύ», που σημαίνει πως το καλό δεν βρίσκεται στο πολύ, αλλά το πολύ στο καλό. Με απλά λόγια, αυτό που μετράει είναι η ποιότητα και όχι η ποσότητα στην προσπάθεια να πετύχουμε ένα αποτέλεσμα.

Το σώμα μας μιλάει και οφείλουμε να μάθουμε να το ακούμε και να το αντιμετωπίζουμε με σεβασμό. Και επειδή παράλληλα με το σώμα πορεύεται και το «πνεύμα», στο τέλος αυτό που έχει σημασία είναι να νιώθουμε καλά με τις επιλογές μας, σωματικώς & ψυχικώς.

Ελμαρία Σαββάκη

Εγγραφή στο Newsletter

No spam guarantee.

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Ετικέτες: , , , , ,

Σχετικά Άρθρα

Προηγούμενο αρθρο Επόμενο αρθρο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

0 shares