Οι 4 πιο συχνές ερωτήσεις στην κύηση

Ερώτηση 1: Μπορώ να βάψω τα μαλλιά μου;

Απάντηση: Τα χημικά στις μόνιμες και ημι-μόνιμες βαφές μαλλιών δεν έχουν υψηλή τοξικότητα. Οι μελέτες στο θέμα αυτό είναι περιορισμένες και δεν έχουν πετύχει να αποδείξουν ότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος για την υγεία του εμβρύου από τη χρήση των βαφών. Ωστόσο πολλές γυναίκες επιλέγουν να βάψουν τα μαλλιά τους μετά τις 12 εβδομάδες, όταν ο κίνδυνος αυτός είναι ακόμα πιο περιορισμένος.

cc newhealthadvisor

Αν βάφετε τα μαλλιά σας μόνη σας, μπορείτε να μειώσετε ακόμα περισσότερο τον κίνδυνο, χρησιμοποιώντας γάντια σε καλά εξαεριζόμενο χώρο, και αφήνοντας τη βαφή όσο το δυνατό λιγότερο. Οι ανταύγειες θεωρούνται πιο ασφαλείς, δεδομένου ότι η βαφή απορροφάται από την τρίχα και δεν έρχεται σε επαφή με το δέρμα της κεφαλής, από όπου μπορεί να απορροφηθεί στο αίμα. Ημι-μόνιμες βαφές φυτικής προέλευσης, όπως η χέννα, είναι μια ασφαλής εναλλακτική. Οι πληροφορίες για το πως επιδρούν οι βαφές στο θηλασμό είναι περιορισμένες, αλλά είναι μάλλον απίθανο σημαντική ποσότητα χημικών να περάσει στο γάλα και να επηρεάσει το μωρό.

Ερώτηση 2: Πόσα κιλά μπορώ να πάρω στη διάρκεια της εγκυμοσύνης μου;

Το ποσό του βάρους που θα πάρετε στη διάρκεια της εγκυμοσύνης, σχετίζεται με το βάρος και την κατάσταση της υγείας σας, πριν μείνετε έγκυος. Ακόμα κι αν ξέρετε ότι είστε ήδη υπέρβαρη, η εγκυμοσύνη δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για να πάτε σε μια δίαιτα ή να προσπαθήσετε να αποτρέψετε την αύξηση του σωματικού βάρους σας. Είναι προτιμότερο να ακολουθείτε μια υγιεινή, ισορροπημένη διατροφή και να την συνδυάζετε με κάποια μορφή άσκησης. Για να υπολογίσουμε πόσα κιλά πρέπει να πάρετε στην εγκυμοσύνη, χρησιμοποιούμε έναν δείκτη, που ονομάζεται δείκτης μάζας σώματος (Body Mass Index – BMI). Το ΒΜΙ υπολογίζεται αν διαιρέσετε το βάρος σας (σε κιλά), με το τετράγωνο του ύψους σας (σε μέτρα).

Έτσι αν το ΒΜΙ σας πριν την εγκυμοσύνη ήταν μεταξύ 18,5 και 26 (κανονική), θα πρέπει να πάρετε 11-15 κιλά σε όλη την εγκυμοσύνη. Αν είναι μεταξύ 26-29 (υπέρβαρη), θα πρέπει να πάρετε 7-11 κιλά. Αν έχετε ΒΜΙ πάνω από 29 (παχύσαρκη), θα πρέπει να πάρετε 7-9 κιλά ή λιγότερα. Και τέλος αν είστε αδύνατη (με ΒΜΙ κάτω από 18,5), θα πρέπει να πάρετε 12-18 κιλά. Υπολογίστε σε ποια κατηγορία ανήκετε, και κάντε τον προγραμματισμό σας.

Αν πάρετε πολλά κιλά στην εγκυμοσύνη, αυξάνετε τον κίνδυνο επιπλοκών, όπως είναι ο πρόωρος τοκετός, ο σακχαρώδης διαβήτης και η προεκλαμψία (υπέρταση στην εγκυμοσύνη). Αυτές οι καταστάσεις, αυξάνουν τις πιθανότητες να γεννήσετε με καισαρική τομή.

Ερώτηση 3: Είδα λίγο αίμα. Είναι ανησυχητικό;

Η παρουσία αίματος στη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι μια συνηθισμένη κατάσταση, που αφορά 1 στις 10 γυναίκες. Ωστόσο αν έχετε αίμα σε οποιοδήποτε στάδιο της εγκυμοσύνης σας, πρέπει να ενημερώσετε άμεσα τον μαιευτήρα σας. Η αιτία της κολπικής αιμόρροιας δεν είναι πάντα σοβαρή, αλλά πάντα πρέπει να διευκρινίζεται.

Στην αρχή της εγκυμοσύνης, η αιμόρροια αυτή έχει μορφή σταγόνων που λερώνουν το εσώρουχο (spotting), όταν το έμβρυο εμφυτεύεται στο τοίχωμα της μήτρας, περίπου την ημέρα που κανονικά θα περιμένατε την επόμενη περίοδό σας.

Κατά τη διάρκεια των πρώτων 3 μηνών, η κολπική αιμόρροια μπορεί να αποτελεί σημείο αποβολής ή εξωμήτριας εγκυμοσύνης (όταν το έμβρυο αρχίζει να μεγαλώνει έξω από τη μήτρα, συνήθως στη σάλπιγγα).

Αργότερα στην εγκυμοσύνη, η παρουσία αίματος οφείλεται σε άλλα αίτια, μερικά από τα οποία είναι:

  • Προδρομικός πλακούντας (όταν ο πλακούντας εντοπίζεται χαμηλά στη μήτρα, κοντά στο στόμιο του τραχήλου).
  • Αποκόλληση πλακούντα (όταν ο πλακούντας ξεκολλάει από το τοίχωμα της μήτρας πριν γεννηθεί το μωρό).
  • Εκτρόπιο του τραχήλου (όταν ο τράχηλος της μήτρας υφίσταται αλλαγές που τον κάνουν πιο εύθρυπτο και ευαίσθητο).
  • Το σημάδι της επιτόκου (βλέννη ανακατεμένη με αίμα) που σηματοδοτεί την έναρξη του τοκετού στις επόμενες ημέρες.

Ερώτηση 4: Τι είδους άσκηση μπορώ να κάνω στην εγκυμοσύνη;

Εκτός από τις περιπτώσεις που ο μαιευτήρας σας έχει συστήσει να αποφύγετε την άσκηση για διάφορους λόγους, το να διατηρήστε σε φόρμα στην εγκυμοσύνη είναι σημαντικό για σας και για το μωρό σας. Η άσκηση προετοιμάζει το σώμα σας για τις φυσικές απαιτήσεις του τοκετού και των πρώτων

cc Self.com

ημερών της λοχείας. Το περπάτημα μπορεί να είναι ένας υπέροχος τρόπος να ασκήστε και να παίρνετε οξυγόνο. Το κολύμπι συχνά συνιστάται από τους μαιευτήρες, καθώς γυμνάζει τους μυς σας χωρίς να καταπονεί τις ευαίσθητες αρθρώσεις σας. Πολλές γυναίκες απολαμβάνουν μαθήματα γιόγκα που παρέχουν ειδικές ασκήσεις κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης για να διορθώσουν τον μυϊκό τόνο και να διώξουν τους πόνους, αλλά και να προωθήσουν την αίσθηση χαλάρωσης και ευεξίας. Επίσης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης συνιστώνται οι ασκήσεις ενδυνάμωσης των μυών του πυελικού εδάφους, που θα σας βοηθήσουν στον τοκετό, αλλά και στην ταχεία αποκατάσταση του σώματος (ασκήσεις Kegel).

Αποφύγετε δραστηριότητες που καταπονούν τους μυς και τις αρθρώσεις σας, όπως άρση βαρών και τρέξιμο, αλλά και δραστηριότητες που προϋποθέτουν ισορροπία και έχουν κινδύνους πτώσης και τραυματισμών, όπως ποδήλατο, σκέιτμπορντ, σκι κλπ.

Η άσκηση στη διάρκεια της εγκυμοσύνης έχει πολλά οφέλη. Όχι μόνο βοηθά στο να είστε πάντα σε φόρμα, αλλά σας δίνει και την ευκαιρία να συγκεντρωθείτε στον εαυτό σας και στο μωρό που περιμένετε. Ξεκινήστε ήρεμα αρχικά, και το σώμα σας θα σας ειδοποιήσει αν το παρακάνετε.

 

Ηλίας Ι. Χιντιπάς, MD, MSc, PhD

Μαιευτήρας – Γυναικολόγος

Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών

 

Εγγραφή στο Newsletter

No spam guarantee.

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Ετικέτες: , , , , , ,

Σχετικά Άρθρα

Προηγούμενο αρθρο Επόμενο αρθρο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

0 shares