Πώς να αποφύγεις τις δερματικές μολύνσεις στο γυμναστήριο

Αν και η άσκηση παρέχει πολλά και σημαντικά οφέλη στην υγεία και την ευεξία μας, όσοι πηγαίνουμε στο γυμναστήριο σπανίως σκεφτόμαστε ότι υπάρχει ενδεχόμενο να κολλήσουμε κάποιο μικρόβιο, μύκητα ή ιό.

Κι όμως, αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι τα μηχανήματα, τα ελεύθερα βάρη και τα στρώματα γυμναστικής συνιστούν πρόσφορο έδαφος για την ανάπτυξη μικροοργανισμών, οι οποίοι προκαλούν συχνές δερματοπάθειες.

Το 2014, το αμερικάνικο Εθνικό Ίδρυμα Υγείας (National Institutes of Health, NIH), ανέλυσαν δείγματα από τα μηχανήματα των γυμναστηρίων στο Μέμφις του Τενεσί, διαπιστώνοντας ότι όλα ήταν μολυσμένα με μικρόβια. Ανάμεσα στα μικρόβια που εντοπίστηκαν συμπεριλαμβάνονταν ο σταφυλόκοκκος, η σαλμονέλα και ο ανθεκτικός χρυσίζων σταφυλόκοκκος (MRSA).

Αντίστοιχες αναλύσεις στη Βρετανία, οι οποίες δημοσιεύθηκαν το 2016, είχαν δείξει ότι τα στατικά ποδήλατα είχαν κατά μέσο όρο 39 φορές περισσότερα μικρόβια απ’ όσα ο δίσκος φαγητού μιας σχολικής καφετέριας. Επιπλέον, οι κυλιόμενοι διάδρομοι είχαν κατά μέσο όρο 74 φορές περισσότερα βακτήρια απ’ ό,τι η βρύση σε μία δημόσια τουαλέτα και τα ελεύθερα βάρη 362 φορές περισσότερα μικρόβια απ’ ό,τι το κάθισμα μιας τουαλέτας. Συνολικά, κάθε όργανο που εξετάστηκε έφερε κατά μέσον όρο περισσότερα από 1 εκατομμύριο μικρόβια ανά τετραγωνική ίντσα, με το σχεδόν 70% των βακτηρίων να είναι δυνητικά επιβλαβή για τον άνθρωπο.

«Πολλοί άνθρωποι, προσπαθώντας να διαφυλάξουν την φυσική κατάσταση και την υγεία τους, ορθώς εντάσσουν την γυμναστική στην καθημερινότητά τους και γράφονται στα γυμναστήρια, όπου μπορούν να ασχοληθούν με πλήθος διαφορετικών ασκήσεων», λέει ο κ. Μάρκος Μιχελάκης, Δερματολόγος-Αφροδισιολόγος (Αισθητική Δερματολογία-Δερματοχειρουργική). «Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνούν πως βρίσκονται σε δημόσιο χώρο και χρησιμοποιούν κοινόχρηστα αντικείμενα. Επομένως, πρέπει να τηρούν τους κανόνες υγιεινής και να λαμβάνουν μέτρα προστασίας από τους παθογόνους μικροοργανισμούς που μοιραία συσσωρεύονται στις κοινόχρηστες επιφάνειες».

Όπως εξηγεί ο κ. Μιχελάκης, η επιμόλυνση οποιουδήποτε αντικειμένου είναι πολύ εύκολη, αν αναλογιστούμε ότι διαρκώς αποβάλλουμε νεκρά κύτταρα από το δέρμα μας και ότι εναποθέτουμε πολύ μεγάλο αριθμό βακτηρίων σε οτιδήποτε αγγίζουμε. Πόσο μάλλον στο γυμναστήριο όπου, εξαιτίας της σωματικής καταπόνησης, ιδρώνουμε πολύ.

Related image

«Τα βακτήρια, οι ιοί και οι μύκητες που προκαλούν δερματικές μολύνσεις, χρειάζονται θερμούς, υγρούς χώρους όπως τα καλυμμένα με ιδρώτα μηχανήματα γυμναστικής και τα ντους στα αποδυτήρια», λέει ο ειδικός. «Αν, λοιπόν, οι ασκούμενοι δεν τηρούν τους κανόνες υγιεινής, κινδυνεύουν να παρουσιάσουν προβλήματα στο δέρμα όπως θηλώματα, μυρμηγκιές, μυκητιάσεις, μολυσματικό κηρίο (είναι μία επιφανειακή μόλυνση στο δέρμα) κ.λπ.».

 

Πώς να προστατευτείς

Η Αμερικανική Ακαδημία Δερματολογίας (American Academy of Dermatology, AAD) εξέδωσε πρόσφατα μερικές συμβουλές προστασίας.

  • Να φοράς φαρδιά ρούχα, τα οποία θα απορροφούν τον ιδρώτα. Τα ρούχα αυτά θα βοηθήσουν το δέρμα σου να παραμείνει στεγνό, εμποδίζοντας έτσι την ανάπτυξη μικροβίων πάνω του.
  • Να πλένεις μετά από κάθε χρήση τα ρούχα του γυμναστηρίου και να μην τα φοράς για δεύτερη φορά.
  • Να μην περπατάς ποτέ ξυπόλυτη/ -ος στα αποδυτήρια, τα ντους ή γύρω από την πισίνα. Φρόντισε να έχεις πάντα μαζί σου ένα ζευγάρι αθλητικές σαγιονάρες, τις οποίες θα φοράς αμέσως μόλις βγάλεις τα παπούτσια και τις κάλτσες σου.

Image result for barefoot lockers

  • Να φροντίζεις τυχόν τραύματα. Αν έχεις κάποια γρατζουνιά ή πληγή (ακόμα και μικρή), φρόντισε να είναι καθαρή και καλυμμένη όταν πηγαίνεις στο γυμναστήριο. Καλό θα ήταν να αποφεύγεις τη σάουνα και το υδρομασάζ έως ότου επουλωθεί πλήρως ο οποιοσδήποτε τραυματισμός στο δέρμα σου.
  • Να απολυμαίνεις τον εξοπλισμό του γυμναστηρίου πριν τον χρησιμοποιήσεις. Για τον σκοπό αυτό να χρησιμοποιείς απολυμαντικά μαντιλάκια ή το σπρέι που διαθέτουν πολλά σύγχρονα γυμναστήρια.
  • Για πρόσθετη προστασία, να βάζεις μία πετσέτα ανάμεσα στο δέρμα σου και τις κοινόχρηστες επιφάνειες (π.χ. στον πάγκο γυμναστικής και στο κάθισμα του ποδηλάτου). Φρόντισε μόνο να τη βάζεις πάντα από την ίδια πλευρά σε όλα τα μηχανήματα και μην ξεχνάς να την πλένεις έπειτα από κάθε χρήση.
  • Όταν είναι εφικτό, να χρησιμοποιείς δικό σου εξοπλισμό (π.χ. στρώμα για τη γιόγκα), τον οποίο θα μεταφέρεις κάθε φορά από το σπίτι σου.
  • Αμέσως μόλις ολοκληρώσεις την προπόνηση, να πλένεις καλά το πρόσωπό σου αλλά και τα χέρια σου με ζεστό, τρεχούμενο νερό και σαπούνι.
  • Να κάνεις ντους αμέσως μετά το τέλος της προπόνησης και να φοράς καθαρά ρούχα (συμπεριλαμβανομένων καθαρών εσωρούχων και καλτσών).

Related image

 

«Να θυμάσαι ότι, δίχως θεραπεία, οι δερματικές μολύνσεις μπορεί να επιδεινωθούν», τονίζει ο κ. Μιχελάκης.

Επομένως, να ελέγχεις τακτικά το δέρμα σου και αν παρατηρήσεις ένδειξη μόλυνσης, όπως εντεινόμενο πόνο ή πρήξιμο, πύον ή επίμονο κοκκίνισμα, να απευθυνθείς άμεσα σε έναν δερματολόγο. Το ίδιο θα πρέπει να κάνεις και στην περίπτωση που παρατηρήσεις ενδείξεις μυκητίασης (π.χ. κηλίδες στο δέρμα).

 

Εγγραφή στο Newsletter

No spam guarantee.

I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Ετικέτες: , , , , , , , ,

Σχετικά Άρθρα

Προηγούμενο αρθρο Επόμενο αρθρο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

3 shares